Proč bychom nejraději prospaly celý první trimestr?

Sotva vstanete z postele, začíná na vás padat šílená únava. Přestože se snažíte během dne fungovat, stále máte neodolatelnou chuť zachumlat se do peřin a prospat klidně celý den. Únava spolu se spavostí je sice nepříjemná, přesto je v prvním trimestru zcela běžná a hraje ve vašem těhotenství důležitou roli. Snaží se ochránit nejen vás, ale i vaše miminko.

Počátky těhotenství zpravidla nebývají jednoduché. Téměř každý den svádíme boj s ranními nevolnostmi, emočními výkyvy, citlivostí na různé pachy a také velkou únavou, která nás přemlouvá k dlouhému spánku. "Spousta žen je naprosto překvapená tím, jak se v první trimestru cítí vyčerpaně"  říká Kathy Lee, profesorka ošetřovatelské péče v Kalifornské univerzitě v San Franciscu, která zkoumala, jak dalece těhotenství ovlivňuje spánek. "Nastávající maminky mají počátek těhotenství spojený spíše s ranními nevolnostmi, ale mnoho z nich tvrdí, že nemají představu o tom, jak často mohou být v této fázi těhotenství unavené," řekla Lee.

Proč během prvního trimestru bojujeme s únavou?

První trimestr je z hlediska vývoje miminka naprosto zásadní. Ve vašem těle se v tu dobu odehrává řada velkých změn, které nastávají proto, aby vaše těhotenství proběhlo v naprostém pořádku a mohla jste na svět přivést zdravého a čiperného človíčka. "Vědci se stále snaží zjistit přesně důvody, proč se žena v těhotenství cítí natolik vyčerpaná. Do jisté míry únava souvisí s těhotenskými hormony, zejména pak hladinou progesteronu, který se v počáteční fázi začíná zvyšovat," říká Kathy Lee.

Více o hormonálních změnách se můžete dočíst v tomto článku.

"Progesteron je hormon, který zpomaluje ženu, zmírňuje ji. Některé ženy mohou právě tyto účinky považovat za únavu," říká Lee. "Vedle vlivů hormonů může být spavost způsobena také fyziologicky. Děloha se zvětšuje a plod začíná růst. Dochází tak k nárůstu hmotnosti a akumulaci tekutin v těle. Tělo musí pracovat intenzivněji, protože placenta tvoří výživu pro plod. Zvyšuje se přívod krve a srdeční tep je rychlejší," vysvětluje.Vyloučit se podle ní nedají ani změny v našich emocích. "Emoční faktory mohou také hrát svou roli. Pocit očekávání, stejně jako strach z blížícího se mateřství, také úzkost z porodu mohou být pro maminky stresující a způsobit, že se žena cítí více unavená, než obvykle."

Když jíme za dva, měly bychom spát také za dva

Není žádným tajemstvím, že v těhotenství bychom měly jíst za dva. Přeci jen neživíme pouze sebe, ale také své miminko, které potřebuje hodnotné živiny, minerály a vitamíny pro svůj zdravý růst. Podle odborníků však to samé platí také v případě spánku. Spát bychom měly tedy také za dva. Každý den vydáváme spoustu energie, aby naše tělo mohlo správně pracovat. O to víc energie spotřebuje, když ve svém bříšku nosíme naše děťátko. "Podobně, jako se doporučuje jíst za dvě osoby, by měli zdravotní pracovníci během prenatálních návštěv zdůrazňovat také důležitost spát za dva," říká Lee. "Během výzkumů jsme zjistili, že nedostatek spánku během těhotenství stojí za vyčerpáním, které se dostavuje i během dne, stejně jako za podrážděností a horší koncentrací." Podle ní je proto důležité zaměřit se na dostatečné množství spánku a také jeho patřičnou kvalitu. "Jak se tělo ženy během těhotenství mění, začnou se postupně objevovat problémy se spánkem a usínáním. Doporučuji, aby matky strávily v posteli alespoň 8 hodin denně, aby si dopřály minimálně 7 hodin čistého spánku denně. Pokud si tělo žádá spánku víc, je vhodné jej poslechnout," tvrdí a zdůraznila: "Ženy skutečně potřebují mnohem více spánku, když jsou těhotné. Často nemohou pokračovat v takovém spánkovém režimu, který byl pro ně před otěhotněním dostačující."

Zajímavost z výzkumu: Jedna ze studií, kterou prováděla Kathy Lee, zjistila, že matky, které v noci spaly méně, než 6 hodin, měly 4,5krát větší pravděpodobnost, že jejich porod proběhne císařským řezem (nebo že jejich přirozený porod bude trvat 10 hodin a více) ve srovnání s ostatními matkami, které spaly 7 hodin a více.

Zdroj: https://www.livescience.com/50713-pregnancy-sleep.html

Najdete nás také na: 
 
Navštivte profil pinnera MyTummy.cz na Pinterestu.